lördag 9 januari 2016

en självisk stickning

Nu är min Streusel färdig, och ligger för blockning. Mönstret är gjort av Bonnie Sennott, som gav rabatt på sina mönster på Ravelry och öppnade en "selfish knitalong" under januari månad. Halskragen som jag stickade över nyår är också hennes mönster. Jag tycker så mycket om designen, för de är både feminina och vackra, men samtidigt rofyllt enkla att sticka. Det går att komma in i ett flöde i stickandet som inte stannar upp för att tolka mönster eller räkna varv hela tiden.


Jag gjorde Streusel 12 rapporter längre i mitten, och sammanlagt är sjalen nu ca 225 cm lång när jag blockar den. Det ska bli härligt att kunna vira den flera gånger runt halsen. Men den är så lång att bordet inte räckte till för mina blockningsmattor, utan jag var tvungen att ta hjälp av en pall och en stol med kuddar staplade på varandra för att få rätt längd på mattorna.

Garnet är Malabrigo Sock i färgen Solis. Mjukt och med underbara färgschatteringar. I dagsljus är det djupa gröna färger som framträder, i kvällsljus inomhus blir den nästan blågrön. Endast 12 gram återstår av härvan, så den blev väl använd!

Jag är sugen på att sticka ytterligare en av hennes sjalar, men nu närmar sig jullovet sitt slut, så jag får se vad jag tar tag i nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar