söndag 29 november 2015

Japan-resan

Resan till Japan blev helt fantastiskt! Jag brukar inte vilja använda överord, men detta utsökta land vill jag gärna återvända till. Det var vänligt, välordnat, vackert.

Vi reste tre familjer tillsammans och hade gjort alla bokningar på egen hand. Vi fick idén från Världens resor, som hade en dyr höstlovsresa till Tokyo. Vi tog inspiration från denna, och la upp ett eget program.

Vi bodde på ett ryokan i Tokyo (traditionellt värdshus), hyrde ett hus i Kyoto och bodde sedan på lyxhotell i Hiroshima och sista natten i Tokyo. Vi reste med ett sjudagars tågpass, och aldrig tidigare har jag varit med om ett så välfungerande kommunikationssystem. Allt var intuitivt och logiskt strukturerat, och på tid.




Jag hade tre stickningar med mig, och köpte även garn i Kyoto (nytt inlägg kommer om detta). Och vad ska jag säga, stickningarna föll inte ut som jag hade tänkt. En enklare spetsstickning till en tänkt rektangulär sjal blev för tråkig (även om garnet, Manos del Uruguay Marina är väldigt vackert), vantarna var lite för komplicerade för att kunna sticka på tågen, och det som faktiskt blev mest stickat på var den rosa sockan i ett garn från Tant Kofta. På resan från Hiroshima till Tokyo fick jag mycket beröm från två japanska kvinnor för garnet - kanske påminde det om när körsbärsträden står i blom om våren.






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar