torsdag 30 april 2015

... fjärde, femte, sjätte försöket

Det var lite knöligare och svårare än vad det såg ut att använda Sherman-metoden, och de svartvita bilderna på mitt utskrivna mönster gjorde det inte lättare att se hur garnet skulle ligga och var det skulle plockas upp.

Först fick jag hål i tåkanten, och jag fick repa upp och göra om. Men det blev fortsatt fult.


Då började jag googla på tutorial för att kunna se en videosekvens, och hittade dessa tydliga instruktioner för rätsidan och avigsidan.

Så upptäckte jag att jag missat hur garnet skulle ligga när jag la upp maskorna - jag la garnet utifrån och in, istället för inifrån och ut,  vilket resulterade i en avigkant. Så jag fick googla en tydligare instruktionsvideo igen till Judys magic cast on, och då gick det bättre.


På den högersta sockan kan sömmen ses längs kabeln. På den vänstra kan visserligen en övergång skönjas där de upplockade maskorna har börjat stickas, men de kommer att finnas på undersidan av foten och stör därför inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar