måndag 27 juli 2015

reparation

Semesterstickningen på Lilli Pilli har varit rätt tråkig, även om jag är nöjd med resultatet. Det har mest varit rätstickning, och jag har lovat mig själv att inte påbörjat något nytt stort rätstickat projekt på minst ett år. Jag har förstått att andra tycker att rätstickning är avkopplande, men för mig är det bara tråkigt. Jag behöver utmaningar som kräver viss koncentration för att det ska bli roligt och avkopplande samtidigt. Visserligen har jag kunnat titta på dokumentärer samtidigt, men eftersom det varit så långa partier med rätstickning har jag lätt tröttnat och behövt räkna ned varv för varv. Diamantspetsen var kul i början, men också rätt lätt och därför blev det lite tradigt att upprepa den så mycket. Men färgerna och garnen har jag gillat! Malabrigo Sock i terrakotta och aubergine, och KPPPM i en melerad färg.

Avmaskade i kväll, och sjalen ligger på blockning. Den största utmaningen var en felstickning i sista rapporten som jag behövde rädda genom att släppa ned flera maskor och arbeta upp dem igen.


Jag hade sett en tutorial på Ravelry som beskrev hur man sätter nålar i varje rad (helst i olika färger för varje rad för att hålla ordning på maskorna) och till slut gick det att räkna rätt och få till det. Pilligt värre, men jag är rätt nöjd med att jag fixade det!


Nya bilder på färdig sjal kommer i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar